ammanatidou.gr

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ στο σ/ν: «Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος - Νέα εταιρική μορφή - Σήματα - Μεσίτες Ακινήτων - Ρύθμιση θεμάτων ναυτιλίας, λιμένων αλιείας και άλλες διατάξεις».

FacebookFacebook

ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΒΟΥΛΗΣ

ΙΓ΄ ΠΕΡΙΟΔΟΣ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΜΕΝΗΣ ΚΟΙΝΟΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ

ΣΥΝΟΔΟΣ Γ΄

ΣΥΝΕΔΡΙΑΣΗ ΡΚΓ΄

Τετάρτη, 4 Απριλίου 2012

ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΔΙΑΤΑΞΗ ΝΟΜΟΘΕΤΙΚΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Μόνη συζήτηση επί της αρχής, των άρθρων και του συνόλου του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας: «Βελτίωση επιχειρηματικού περιβάλλοντος - Νέα εταιρική μορφή - Σήματα - Μεσίτες Ακινήτων - Ρύθμιση θεμάτων ναυτιλίας, λιμένων αλιείας και άλλες διατάξεις».

 

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Το λόγο έχει τώρα η ειδική αγορήτρια του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Ευαγγελία Αμμανατίδου-Πασχαλίδου.

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Ευχαριστώ, κυρία Πρόεδρε.

Θα ξεκινήσω από ένα τραγικό γεγονός που είχαμε στις 9 το πρωί στην Πλατεία Συντάγματος, την αυτοκτονία ηλικιωμένου. Ερωτηματικά: απόγνωση, κατάθλιψη, οικονομικά προβλήματα, όλα τα παραπάνω;

Δεν θα ήθελα να προλαμβάνω καταστάσεις, όμως θα πρέπει να δούμε ότι όλο το τελευταίο διάστημα έχουμε ραγδαία αύξηση των αυτοκτονιών στη χώρα μας. Αυτό από πού προκύπτει; Από την άθλια οικονομική, καταστροφική πολιτική που οι δύο σήμερα ΠΑΣΟΚ και Νέα Δημοκρατία και μέχρι χθες και το ΛΑΟΣ που στήριξαν αυτή τη μνημονιακή πολιτική, μας έφεραν σε τεράστια απόγνωση.

Από εδώ και πέρα αυτά τα ζητήματα μπορεί να είναι ακόμη πιο έντονα. Είχαμε ένα ελάχιστο κοινωνικό κράτος, το οποίο αποδομείται και ξηλώνεται τελείως. Ό,τι δημόσιο υπήρχε, ξεπουλιέται. Και τώρα ερχόμαστε με ένα σχέδιο νόμου, το οποίο μιλά για την ανάπτυξη και εγώ θεωρώ ότι είναι ένα τυπικό δείγμα πολιτικής που ακολουθείτε ως συγκυβέρνηση, με την καθοδήγηση φυσικά της τρόικας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Είναι ένα τυπικό δείγμα κυβερνητικής αλαζονείας και αυταρχικότητας.

Το συγκεκριμένο νομοσχέδιο περιλαμβάνει 329 άρθρα επί παντός επιστητού, ενώ η Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου που ήταν κοινή με την Οικονομικών –γιατί έχει και θέματα οικονομικής φύσης- δεν προχώρησε καν σε ακρόαση φορέων, ώστε εμείς οι Βουλευτές να έχουμε τη δυνατότητα πρώτα απ’ όλα της καλύτερης ενημέρωσης –γιατί επεξεργασία δεν μπορούσε να γίνει μέσα σε τρεις μέρες από την κατάθεση του νομοσχεδίου και την εισαγωγή του στην Επιτροπή- ώστε να γνωρίζαμε έστω ενημερωτικά τι λένε οι φορείς που εμπλέκονται σε αυτό το νομοσχέδιο, γιατί τα θέματα είναι ποικίλα.

Η συγκυβέρνηση ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας επιδιώκει μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα και με κάθε τρόπο παραβιάζοντας απανωτά τον Κανονισμό της Βουλής –ακόμα και το ίδιο το Σύνταγμα- να επιβάλει σειρά νομοθετημάτων. Προσπαθείτε μέρες τώρα να μας πείσετε ότι μπορεί τα μέσα να μην είναι άγια, αλλά ο σκοπός είναι ιερός, καθώς από τα εν λόγω νομοσχέδια κρίνεται η σωτηρία της χώρας.

Πρώτον, οι δημοκρατικές διαδικασίες και το Σύνταγμα στις πραγματικές δημοκρατίες δεν μπαίνουν σε ζυγαριά και ο σκοπός δεν αγιάζει τα μέσα. Δεύτερον, όλα ανεξαιρέτως τα νομοθετήματα που έχετε περάσει, από τη μία θεσμοθετούν σκληρότερα, αντιλαϊκά μέτρα και από την άλλη δίνουν απίστευτες διευκολύνσεις στους πάσης φύσεως μεγαλοεπενδυτές.

Τα σωτήρια μέτρα που εσείς επικαλείστε, οι σωτήριες συμφωνίες με τους δανειστές, η σωτήρια επέμβαση και επιτήρηση της τρόικας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου που εσείς προσκαλέσατε, έχουν ρίξει τη χώρα στο γκρεμό. Οι άνεργοι ξεπερνούν το ένα εκατομμύριο, οι φτωχοί τα δύο εκατομμύρια, οι άστεγοι τις είκοσι δύο χιλιάδες. Το εισόδημα των εργαζομένων έχει υποστεί μείωση πάνω από 30%, τα λουκέτα έχουν ξεπεράσει τις 120.000, η ύφεση ξεπερνά το 3,5%, το έλλειμμα ξεπερνά το 7%.

Όλα τα παραπάνω είναι σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, διότι τα πραγματικά ποσοστά είναι πολύ μεγαλύτερα και όλοι το γνωρίζουμε. Αυτή την πολιτική την παρουσιάζετε ως σωτήρια και επειδή είναι σωτήρια, την επιβάλλετε και με όρους fast track, δηλαδή ταχείες διαδικασίες, ξεπερνώντας τα πάντα.

Το παρόν νομοσχέδιο τιτλοφορείται «Βελτίωση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος». Στην πραγματικότητα όμως είναι ένα φωτογραφικό νομοσχέδιο για την με κάθε όρο παράδοση της ελληνικής αγοράς στα μεγάλα επενδυτικά συμφέροντα εγχώρια ή ξένα, με πλήθος πελατειακών και αδιαφανών διατάξεων. Το επιχειρηματικό περιβάλλον που η Κυβέρνηση θέλει να φέρει είναι ο επιχειρηματικός παράδεισος των μεγάλων επιχειρηματικών συμφερόντων, στις οποίες δίνετε γη και ύδωρ, με το ξεπούλημα της δημόσιας περιουσίας, με την ελάφρυνση της φορολόγησης, με την άρση κάθε κρατικού ελέγχου επί των ενεργειών τους, με τη διοχέτευση ακόμα και των όποιων κονδυλίων.

Αυτό βρίσκεται βεβαίως σε αντίθεση με τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, τις οποίες έχετε καταδικάσει σε αργό θάνατο και στην εξόντωση από τα μεγάλα επιχειρηματικά συμφέροντα, στην ασφυξία από τη συνεχή φορολόγηση και τη δραματική συρρίκνωση της αγοραστικής δυνατότητας των πολιτών.

Δεν μας έχετε καταθέσει κανένα σχέδιο για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις που είναι η ραχοκοκαλιά της οικονομίας ειδικά στη χώρα μας, που αυτές οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι που ανοίγουν θέσεις εργασίας και μπορούν να συμβάλουν σε μια υγιή και πραγματική ανάπτυξη.

Αν αναφερθείτε σε προηγούμενα νομοθετήματα που έχουν περάσει, εγώ θα πρέπει να πω –γιατί στα περισσότερα ήμουν εισηγήτρια- ότι φωτογραφίζονται οι μεγάλες επιχειρήσεις και αποκλείονται οι μικρομεσαίες. Αυτό παρατηρείται στην ουσία των νομοθετημάτων που έχουν περάσει.

Από το Κεφάλαιο Α΄ του συγκεκριμένου σχεδίου νόμου ξεκαθαρίζονται οι στοχεύσεις του και το τι βεβαίως επιδιώκει η Κυβέρνηση. Ο επιχειρηματίας παίρνει μια αρχική, αθώα αδειοδότηση και στη συνέχεια την μετατρέπει σε ό,τι θέλει, γιατί βέβαια δεν θα κλείσετε μια επιχείρηση που αλλάζει το αρχικό της επιχειρηματικό πλάνο με νέες σημαντικές δραστηριότητες που όμως αναιρούν την αρχική αδειοδότηση και αυτό φυσικά αφορά τις μεγάλες επιχειρήσεις.

Στο Κεφάλαιο Β΄ προχωράτε στη μείωση του προϋπολογισμού των στρατηγικών επενδύσεων και στη διαδικασία αδειοδότησής τους. Προφανώς και αυτή η δυνατότητα παρέχεται μόνο στις μεγάλες –ούτε καν στις μεσαίες- επενδύσεις που υλοποιούνται στη χώρα μας, αφού ο προϋπολογισμός της συγκεκριμένης επένδυσης πρέπει να είναι τουλάχιστον 15 εκατομμύρια ευρώ εντός των βιομηχανικών περιοχών ή 40 εκατομμύρια ευρώ εκτός βιομηχανικών περιοχών.

Μόνο τα έργα JESSICA είναι σχετικά χαμηλού κόστους –είναι της τάξης των 3 εκατομμυρίων ευρώ- αλλά αυτά ανήκουν σε μια ειδική κατηγορία έργων. Να σημειώσουμε ότι τα έργα αυτά είναι έργα-φαντάσματα που το μόνο που έχουν προσφέρει μέχρι σήμερα είναι εγκαίνια και ευκαιρίες για εγκαίνια στους διάφορους τοπάρχες.

Η «Invest in Greece» θα λειτουργεί ως υπηρεσία μιας στάσης όχι μόνο για τις στρατηγικές επενδύσεις αλλά και για οποιαδήποτε επένδυση, η οποία όμως θα είναι άνω των 2 εκατομμυρίων ευρώ και μάλιστα για τις περιβαλλοντικές κατηγορίες Α1 και Α2 εμείς λέμε ότι, ενώ αυτή είναι μια δημόσια επιχείρηση, τελικώς θα λειτουργήσει αποκλειστικά για το μεγάλο κεφάλαιο, χωρίς να υπάρχει ανάλογη μεταχείριση στις μικρότερες επιχειρήσεις. Το περιβόητο «Invest in Greece» δεν έχει ποτέ ως τώρα αξιολογηθεί, ενώ έχουν περάσει είκοσι χρόνια λειτουργίας του.

Τουλάχιστον η αξιολόγησή του θα έπρεπε να γίνει προς το κόστος λειτουργίας σε σχέση με τις επενδύσεις που προσέλκυσε. Στο πολύ πρόσφατο παρελθόν βεβαίως, είναι γνωστές οι παλινωδίες ισορροπιών στο εσωτερικό της «Invest in Greece». Τι να πω; Να πω για τον Πρόεδρο από το Υπουργείο Ανάπτυξης για την προσέλκυση; Για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο από το Επικρατείας για το fast track; Πολλά τα ζητήματα: ανοιχτά ζητήματα και τα ερωτηματικά πάρα πολλά.

Θα περάσω στα πληροφοριακά συστήματα.

Εμείς γενικά είμαστε υπέρ της χρήσης των εργαλείων που μπορούν να βοηθήσουν στο να είναι οι διαδικασίες πιο αδιάβλητες. Ωστόσο η μέχρι σήμερα πολιτική των κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και Νέας Δημοκρατίας αποδεικνύει ότι έχουν δαπανηθεί δισεκατομμύρια για πληροφοριακά συστήματα για τη δημόσια διοίκηση, που όχι μόνο δεν έχουν αποδώσει την αξία τους, αλλά συσκότισαν ακόμη περισσότερο τους δρόμους της εξουσίας και της διαπλοκής της με τον επιχειρηματικό κόσμο. Επειδή στο πνεύμα του νομοσχεδίου βρίσκεται η εξίσωση «πληροφοριακό σύστημα ίσον καλός νομοθέτης», επισημαίνω ότι τα πληροφοριακά συστήματα δεν αλλάζουν την ουσία των νόμων.

Προχωρώ στις ρυθμίσεις για την αρχαιολογική έρευνα.

Εδώ απαξιώνετε την Αρχαιολογική Υπηρεσία και εκχωρείτε και τη διαχείριση της πολιτιστικής μας κληρονομιάς στο ιδιωτικό κεφάλαιο. Δίνετε το δικαίωμα στους εργολάβους-κατασκευαστές να επιλέγουν το αρχαιολογικό προσωπικό που θα εργαστεί στις σωστικές ανασκαφές χωρίς να ορίζετε κριτήρια ή ελάχιστα προσόντα, αλλά προφανώς ανάλογα με το ποιος είναι οικονομικότερος ή με κριτήριο το ποιος δεν θα αντιτίθεται στα συμφέροντα των ίδιων των κατασκευαστών. Επιπλέον, εφόσον ο εργοδότης θα είναι ο εργολάβος, οι εργαζόμενοι θα είναι έκθετοι απέναντι στις όποιες πιέσεις για παράκαμψη της επιστημονικής διαδικασίας. Στην ίδια απαράδεκτη διάταξη διατυπώνεται το δικαίωμα των ιδιωτών να ζητήσουν την αντικατάσταση του μόνιμου επόπτη- αρχαιολόγου από άλλον, εάν η ιδιωτική εταιρεία θεωρεί ότι ο επόπτης- αρχαιολόγος καθυστερεί την εκτέλεση του έργου.

Σχετικά με τη ζώνη καινοτομίας της Θεσσαλονίκης θα πω τα εξής:

Και εδώ προσφέρετε ένα χώρο και ένα θεσμικό πλαίσιο και κατόπιν αφήνετε τις δυνάμεις της αγοράς να το εκμεταλλευτούν. Δεν υπάρχει καμία πολιτική εκ μέρους της Κυβέρνησης για την ενίσχυση της έρευνας και της καινοτομίας, ενώ ανοίγετε τη δυνατότητα –όπως και με το άρθρο 41- για την εν δυνάμει δημιουργία ειδικών οικονομικών ζωνών με συγκεκριμένη στόχευση στις επιχειρήσεις υψηλής καινοτομίας. Με το άρθρο 41 γίνονται ορισμένες τροποποιήσεις στο θεσμικό πλαίσιο των ελεύθερων ζωνών, παρέχοντας τη δυνατότητα μεταποιητικών δραστηριοτήτων εντός των ορίων τους. Προοπτικά ορισμένες βιομηχανικές περιοχές, επιχειρηματικά πάρκα μπορεί να καταστούν ελεύθερες ζώνες. Προωθείται –και αυτό είναι ρητά δηλωμένο- από τα κυβερνητικά χείλη και τις υπουργικές ανακοινώσεις ένα τριτοκοσμικό μοντέλο ανάπτυξης στο όνομα των μεγάλων επενδύσεων.

Έρχομαι τώρα στο δεύτερο μέρος:

Με τη θεσμοθέτηση νέας εταιρικής μορφής δίνετε τη δυνατότητα μέσω αυτών να δημιουργηθούν εταιρείες-φούσκες: ιδρύονται και μεταβάλλονται, αποτιμούν μόνες τους τις συμμετοχές τους, δημοσιοποιούν και ελέγχονται μέσα από τουλάχιστον θολές διαδικασίες. Δεν περιορίζετε τη γραφειοκρατία: δηλαδή τη δυνατότητα ελέγχου αυτών των εταιρειών από τους κρατικούς μηχανισμούς, που είναι αυτό το οποίο στοχεύετε να περιορίσετε. Δεν αίρετε τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, όπως υποστηρίζετε, αλλά όλες τις ασφαλιστικές δικλείδες που διέπουν και το εμπόριο και προστατεύουν καταναλωτές και εμπόρους.

Κυρία Πρόεδρε, θα διακόψω εδώ και θα συνεχίσω …

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Να διακόψετε, κυρία συνάδελφε. Έχετε μιλήσει ήδη δώδεκα λεπτά.

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Είναι αρκετά αυτά που θέλω να πω. Θα συνεχίσω αργότερα.

ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Βέρα Νικολαΐδου): Θα σας δώσουμε άλλα δέκα λεπτά στη συνέχεια.

(ΒΙΝΤΕΟ ΕΣΗΓΗΣΗΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ 1ο μέρος)

 

ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΤΗΣ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ

ΠΡΟΕΔΡΕΥΩΝ (Ευάγγελος Αργύρης): Υπάρχει μια εκκρεμότητα. Θέλετε να συνεχίσετε τώρα, κυρία Αμμανατίδου ή να μιλήσει ο κ. Μαρκόπουλος; Υπάρχει κάποιο διαδικαστικό θέμα. Η κ. Αμμανατίδου διεκόπη πριν την ώρα της… Κυρία Αμμανατίδου, έχετε το λόγο.

ΛΙΤΣΑ ΑΜΜΑΝΑΤΙΔΟΥ-ΠΑΣΧΑΛΙΔΟΥ: Κύριε Πρόεδρε, δεν ήταν διαδικαστικό. Ήταν αλλεργικό. Ζητώ συγνώμη από το Σώμα και από το Προεδρείο γιατί είχα διακόψει. Δεν μπορούσα να συνεχίσω.

Είχα μείνει στο δεύτερο μέρος, στις ιδιωτικές κεφαλαιουχικές εταιρείες που δημιουργούνται. Εδώ δημιουργείται μια πλασματική ιδιωτική κεφαλαιουχική εταιρεία. Την ονομάζετε κεφαλαιουχική, ενώ είναι προσωπική και με το βάπτισμα απαλλάσσετε τους εταίρους από τις προσωπικές ευθύνες.

Οι επιχειρήσεις του ενός ευρώ που διαφημίζετε είναι ανεύθυνες εταιρείες. Και μη μου πείτε ότι έτσι προωθείτε τη μικρομεσαία απασχόληση, όταν όλη η πολιτική που θεμελιώνεται και σ’ αυτό το νομοσχέδιο έχει τσακίσει τη μικρομεσαία απασχόληση και έχει βάλει χιλιάδες λουκέτα. Άλλωστε, ξέρουμε πολύ καλά ότι από την αδιαφάνεια δεν θησαυρίζουν οι μικροεπιχειρηματίες, αλλά τα μεγάλα επενδυτικά συμφέροντα. Αυτό το πλαίσιο που προωθείτε με την καθοδήγηση βεβαίως της Τρόικας αντιστοιχεί σε νεοαποικιακού τύπου ανάπτυξη της χώρας μας.

Το σκέλος του νομοσχεδίου που αφορά στα θέματα της ναυτιλίας, των λιμένων και της αλιείας, η πλήρης απελευθέρωση των περιηγητικών πλόων, ξηλώνει τις όποιες υποτυπώδεις στοιχειώδεις προστασίες της ναυτεργασίας και της οικονομίας είχε το προηγούμενο νομοσχέδιο. Η άρση του καμποτάζ στην κρουαζιέρα με το νόμο Κατσέλη οδήγησε εκτός εργασίας εκατοντάδες ναυτικούς. Για πρώτη φορά μετά από πολλά χρόνια, ως αποτέλεσμα της εφαρμογής του νόμου παραγωγής, δεν έχουμε στις ελληνικές θάλασσες πλοίο με ελληνική σημαία να δραστηριοποιείται στην κρουαζιέρα.

Είχαμε επισημάνει και τότε τις αρνητικές επιπτώσεις από την άρση του καμποτάζ. Μετά από σχεδόν ενάμιση χρόνο δεν έχουμε κανένα πλοίο και, βεβαίως, ελάχιστοι είναι οι Έλληνες ναυτικοί που απασχολούνται -διάσπαρτοι σε διάφορα πλοία- οι οποίοι είναι αξιωματικοί κι εργάζονται ανασφάλιστοι, κύριοι Υπουργοί, εργάζονται με άλλες συμβάσεις και με πολύ χαμηλότερες αμοιβές.

Με αυτό το νομοσχέδιο, αντί να αναζητηθούν οι πραγματικές αιτίες για την αποτυχία των διατάξεων της απελευθέρωσης στην προσέλευση πλοίων και επιβατών, προχωράτε στην κατάργηση και των ελάχιστων προστατευτικών διατάξεων που είχαν θεσπιστεί το 2010.

Καταργείται η υποχρέωση σύναψης σύμβασης του Κράτους με τις πλοιοκτήτριες εταιρείες, η οποία προέβλεπε, μεταξύ άλλων, κάποιες ώρες υποχρεωτικής παραμονής των πλοίων στα λιμάνια. Αυτή η κατάργηση έρχεται να ικανοποιήσει συμφέροντα των εταιρειών κρουαζιέρας, οι οποίες επιδιώκουν τον περιορισμό του χρόνου παραμονής των πλοίων στα διάφορα λιμάνια, για διάφορους λόγους, μεταξύ των οποίων και τον περιορισμό της κατανάλωσης από τους τουρίστες στα λιμάνια που θα αγκυροβολήσει το εκάστοτε κρουαζιερόπλοιο και την αντίστοιχη, βέβαια, αύξηση μέσα στο πλοίο.

Ποια είναι, τελικά, τα οφέλη της ελληνικής οικονομίας από τη συγκεκριμένη διάταξη; Κι επιμένετε σε αυτό.

Στο νόμο για την άρση του καμποτάζ το 2010 προβλεπόταν, σαν αντιστάθμισμα, η καταβολή ενός χαμηλού ποσού ανά επιβάτη -3,95 ευρώ- το οποίο θα ενίσχυε το Κεφάλαιο Ανεργίας και Ασθένειας των Ναυτικών, το γνωστό ΚΑΑΝ. Ακόμα και αυτό το μέτρο, που δινόταν ως αντιστάθμισμα στους ναυτικούς για την απώλεια των θέσεων εργασίας, το καταργείτε, για να ενισχυθούν τελικώς οι επιχειρηματίες της κρουαζιέρας εις βάρος των εργαζομένων, εις βάρος των ναυτικών.

Σε αυτό το νομοσχέδιο γίνεται ιδιαίτερη αναφορά στη σύμβαση ΟΛΠ και Cosco. Η περίφημη επαναδιαπραγμάτευση σε όφελος του Ελληνικού Δημοσίου μετατράπηκε πέρυσι το καλοκαίρι σε φιλική διευθέτηση με βελτίωση των όρων σύμβασης προς όφελος της ΣΕΠ.

Η τροπολογία αυτού του νομοσχεδίου έρχεται να επικυρώσει αυτή τη συμφωνία, προκειμένου, μάλιστα, να έχει αναδρομική ισχύ από το καλοκαίρι του 2011. Κανείς δεν αναφέρει ότι λόγω της παραχώρησης τα έσοδα του ΟΛΠ συρρικνώθηκαν και η βιωσιμότητά του πλέον είναι αμφίβολη.

Κανείς, βέβαια, δεν αναφέρει ότι ο ΟΛΠ, με τη διαχρονική κερδοφορία του, συνεισέφερε στο Ελληνικό Δημόσιο δεκάδες εκατομμύρια ευρώ τόσο με φόρους όσο και με μερίσματα, σε αντίθεση, βεβαίως, με την Cosco, που της παραχωρήθηκαν ιδιαίτερα φορολογικά προνόμια.

Φυσικά, δεν γίνεται καμία αναφορά στον εργασιακό μεσαίωνα που επικρατεί στον «Προβλήτα 2», προφανώς γιατί η πρόθεση είναι σταδιακά να εξαπλωθεί και στο υπόλοιπο λιμάνι.

Έρχομαι τώρα στην κατάργηση δημοσίευσης ισολογισμών στις εφημερίδες: Είναι ένα πάγιο αίτημα του ΣΕΒ, το οποίο, μάλιστα, είχε περάσει και στο μνημόνιο. Πείτε μου ποιος είναι αυτός που θα κερδίσει, όταν μιλάμε για 1.000 ή 2.000 ευρώ κατ’ έτος που θα δίνουν οι Α.Ε. στις εφημερίδες. Αυτή η κατάργηση της δημοσίευσης των ισολογισμών σε ημερήσιες εφημερίδες πανελλαδικής ή τοπικής εμβέλειας και κυκλοφορίας θα πλήξει καίρια τα οικονομικά δεδομένα δεκάδων εφημερίδων, οι οποίες είχαν ορισμένα έσοδα από τους ισολογισμούς, θέτοντας σε κίνδυνο περίπου τρεισήμισι χιλιάδες θέσεις εργασίας.

Η συρρίκνωση στον Τύπο, όμως, θα έχει αρνητικές επιπτώσεις κυρίως στην πολυφωνία των Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Παράλληλα, θα πληγούν και τα ταμεία των εργαζομένων στον Τύπο, καθώς χάνουν το αγγελιόσημο από τις πληρωμένες αυτές καταχωρήσεις.

Ένα ζήτημα είναι η μεταφορά από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου του Γενικού Εμπορικού Μητρώου, του γνωστού ΓΕΜΗ, επίσης αίτημα του ΣΕΒ. Η μεταφορά του ΓΕΜΗ από την Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων στη Γενική Γραμματεία Εμπορίου εξυπηρετεί μόνο στην απαξίωση των Επιμελητηρίων και του θεσμού, εφόσον το ΓΕΜΗ σήμερα λειτουργεί κανονικά με την υποδομή της Κεντρικής Ένωσης Επιμελητηρίων και δεν υπάρχει κανένας λόγος μεταφοράς του.

Ως προς την τροποποίηση του ΕΣΠΑ, θα ήθελα να πω τα εξής: Δίνετε το δικαίωμα εκχώρησης μέρους των πιστώσεων της εθνικής ή και κοινοτικής συμμετοχής του ΕΣΠΑ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη δημιουργία Ταμείων Εγγυήσεων και Δανείων για έργα στην Ελλάδα. Το έχετε κάνει ήδη αυτό και προσπαθείτε να το νομιμοποιήσετε με αυτή την παράγραφο. Το κάνατε για το πολυδιαφημισμένο Ταμείο Εγγυήσεων για τις μικρομεσαίες. Πήρατε 500.000.000 και τα εκχωρήσατε στην Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για να τα επιστρέψει με μόχλευση με άλλα 500.000.000. Αυτά τα 500.000.000 θα μπορούσαν να δοθούν άμεσα, ως κρατικές επιχορηγήσεις, σε προγράμματα για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις οι οποίες υποβάλλουν χιλιάδες αιτήσεις, που σχεδόν ποτέ, όμως, δεν εγκρίνονται, παρά ένας πολύ – πολύ μικρός αριθμός. Τώρα, με αυτό το Ταμείο, υποχρεώνουν τις επιχειρήσεις να πάνε ξανά στις τράπεζες, από εκεί που έρχονται άπραγες.

Τελικώς, ποιος θα ελέγχει, ποιος θα συντονίζει αυτές τις πολιτικές αυτού του Ταμείου ή των Ταμείων Εγγυήσεων; Με ποια πολιτική, σε ποια βάση θα γίνονται από τις τράπεζες οι χρηματοδοτήσεις; Πώς θα εξασφαλιστεί η πρόσβαση στις χρηματοδοτήσεις για όλους και όχι για τη συνήθη «καλή πελατεία» των τραπεζών;

Αναφορικά με τις φορολογικές διατάξεις, κάποιες είναι θετικές και θα έπρεπε να έχουν ληφθεί.

Για την πάταξη του λαθρεμπορίου καυσίμων λαμβάνονται μέτρα – σύμβολα της κυβερνητικής υποκρισίας. Ζητώ συγνώμη που μιλώ έτσι, αλλά τα μέτρα αυτά λαμβάνονται τη στιγμή που οι αρμόδιες υπηρεσίες του Δημοσίου είναι δραματικά υποστελεχωμένες εξαιτίας της μνημονιακής πολιτικής εφεδρειών, απολύσεων, όπως είναι οι τελωνειακές υπηρεσίες κι άλλες υπηρεσίες που εμπλέκονται. Ποιοι, τελικά, θα εφαρμόσουν αυτές τις πολιτικές πάταξης του λαθρεμπορίου και της φοροδιαφυγής;

Επίσης, δεν εκπίπτει το χαράτσι, το οποίο δεν αναγνωρίζεται ως δαπάνη από τα ακαθάριστα έξοδα των επιχειρήσεων. Αυτό στρίβει το μαχαίρι στην πληγή για τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις.

Αναφορικά με την ΕΛΣΤΑΤ και το προτεινόμενο σχήμα διοίκησης και λειτουργίας της, θα ήθελα να πω το εξής: Επί της ουσίας αφαιρείται από τη Βουλή η δυνατότητα ελέγχου και η διασφάλιση της ανεξαρτησίας της. Συγκεντρώνονται όλες οι αρμοδιότητες στον Πρόεδρο. Μία τέτοια αλλαγή, μετά τα όσα έχουν συμβεί, είναι σκανδαλώδης. Το πρόβλημα με την ΕΛΣΤΑΤ ήταν η μη δυνατότητα, τελικά, ελέγχου από το Κοινοβούλιο.

Αναφορικά με τη συμφωνία με τη Siemens, έχουμε πει από την αρχή ότι θίγει οικονομικά το Δημόσιο, αλλά θίγει και την αξιοπρέπεια του Δημοσίου.

Για τα λοιπά θέματα, θα αναφερθώ στις επόμενες συνεδριάσεις, και το απόγευμα και αύριο. Καταψηφίζουμε το σχέδιο νόμου επί της αρχής.

Αν μου επιτρέπετε, όμως, κύριε Πρόεδρε, για ένα λεπτό, επειδή είναι ο κ. Οικονόμου εδώ, θα ήθελα να πω το εξής: Προχθές, στη δεύτερη ανάγνωση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, είχα θέσει ένα πολύ σοβαρό θέμα, τα δάνεια που είχαν πάρει οι κτηνοτρόφοι το 2008 και το 2009. Στις 30 Μάρτη, την Παρασκευή, έληγε η προθεσμία ρυθμίσεων αυτών των δανείων. Σε αυτό προσήλθε μόνο το 50% περίπου, σε πανελλαδικό επίπεδο, των κτηνοτρόφων, γιατί οι υπόλοιποι αδυνατούν να μπουν σε αυτού του τύπου τη ρύθμιση.

Ζήτησα, λοιπόν, από τον κ. Οικονόμου, επειδή, ενώ δεν είχε λήξει η προθεσμία, άρχισαν να πηγαίνουν στους κτηνοτρόφους χαρτιά από τις αρμόδιες ΔΟΥ, που σημαίνει ότι βεβαιωνόταν αυτό ως ληξιπρόθεσμο χρέος -και αυτό σημαίνει, σε τέτοιους τους δύσκολους καιρούς, κατασχέσεις πιθανόν περιουσιακών στοιχείων αυτών των κτηνοτρόφων- να δοθεί μία παράταση για να συνεννοηθούν οι συναρμόδιοι, δηλαδή το Υπουργείο, η τράπεζα, οι Ενώσεις των κτηνοτρόφων και να δοθεί μία παράταση, ώστε να δοθεί η ευχέρεια μιας άλλης διευθέτησης. Και αυτό το κατέθεσα ως τροπολογία.

Είναι μια από τις ογδόντα ρουσφετολογικές –έτσι αναφέρονται στον Τύπο- τροπολογίες, η οποία πρέπει άμεσα να ληφθεί υπ’ όψιν. Πρόκειται για μια μετριοπαθή τροπολογία. Και θα πρέπει ο κύριος Οικονόμου να μας πει τι ακριβώς θα κάνει μ’ αυτό το θέμα αυτής της επαγγελματικής ομάδας που συνθλίβεται μέσα στη γενικότερη οικονομική κρίση.

Σας ευχαριστώ.

(ΒΙΝΤΕΟ ΕΙΣΗΓΗΣΗΣ ΕΠΙ ΤΗΣ ΑΡΧΗΣ 2ο μέρος)